Helft leerlingen Jong Ondernemen overweegt ondernemerschap
Twee derde (69%) kijkt na deelname aan een programma positiever tegen ondernemen aan. Dat constateert Stichting Jong Ondernemen op basis van een rondgang onder de deelnemers van vorig jaar. De resultaten publiceert Jong Ondernemen in zijn jaarverslag 2012-2013.
'De toekomst van Nederland valt of staat met het ondernemerschap van de jongeren van nu. Daarom is het van belang dat binnen het onderwijs meer aandacht komt voor ondernemerschap', zo verwoordt Arko Veefkind, directeur van Jong Ondernemen de missie van zijn stichting.
Jong Ondernemen biedt lesprogramma’s aan waarmee scholen op ieder onderwijsniveau hun leerlingen en studenten laten kennismaken met ondernemerschap. Binnen een aantal programma’s zetten de deelnemers hun eigen bedrijf op en ervaren op die manier wat ervoor nodig is om ondernemer te zijn. Afgelopen schooljaar richtten leerlingen en studenten samen 2.033 eigen bedrijven op. In het primair onderwijs waren dat 495 bedrijven, in het voortgezet onderwijs 223 en in het beroepsonderwijs 1.315.
Ondernemen populair over de hele linie
Ondernemen is niet langer iets dat alleen studenten Economie en Bedrijfskunde aanspreekt. Over de hele linie zag Jong Ondernemen de populariteit van haar programma’s toenemen. In het MBO zijn de programma’s het populairst bij creatieve- en kunstopleidingen. In het hoger onderwijs worden de programma’s het meest aangeboden bij de opleidingen Small Business en Retail Management.
Ook de allerjongste leerlingen weet de stichting steeds beter te bereiken. In het basisonderwijs schreven afgelopen schooljaar zo’n 500 klassen in voor het project BizWorld. Dat zijn 52 klassen meer dan het schooljaar daarvoor.
'Het is goed om te zien dat scholen én leerlingen en studenten beseffen dat ondernemen niet alleen voor de economen is weggelegd', zegt Veefkind. 'Ook in de zorg-, onderwijs-, techniek- en kunst- en cultuursector biedt ondernemerschap veel kansen en onze programma’s bereiden de jongeren daarop voor.'
Havo- en vwo-leerlingen ondernemend ingesteld
Met name in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) stijgt de populariteit van de Junior Company zoals het programma daar heet. In het schooljaar 2012 – 2013 hebben leerlingen 103 bedrijven opgericht, tegen 78 Junior Companies een schooljaar eerder.
Deelnemers zijn bovendien enthousiast over de programma’s. Een op de acht ervaart het als een volledige leerervaring voor het starten van een eigen bedrijf. Gemiddeld beoordelen deelnemers de programma’s van Jong Ondernemen met een zeven.
Meer aandacht voor ondernemerschap in onderwijs
Jong Ondernemen vindt dat er in het onderwijs meer aandacht moet komen voor ondernemerschap. “De aanwas van nieuwe ondernemers is een absolute must voor de Nederlandse economie', zegt Veefkind. 'Ons land is groot geworden dankzij haar ondernemersgeest. Onze programma’s leren leerlingen en studenten als ‘jonge ondernemer’ dat ondernemen leuk en inspirerend is. Zo verbreden we het toekomstperspectief voor hun latere loopbaan. Of dat nu is als ondernemer of als ondernemende werknemer.' Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat ondernemende organisaties tot meer dan 25 procent groei realiseren in het aantal nieuwe producten en diensten die worden ontwikkeld. Daarnaast stijgt de productiviteit binnen deze organisaties met meer dan 9 procent.
De komende jaren investeert de stichting in verdere groei. Met nieuwe en aangepaste ondernemerschapsprogramma’s wil Jong Ondernemen de kwaliteit verder verbeteren en de programma’s nog beter afstemmen op de wensen van de onderwijsinstellingen.
Jong Ondernemen wil dat in 2017 elke jongere minimaal een keer via het onderwijs heeft deelgenomen aan een programma of project van de stichting.