Ondernemers kunnen nog veel leren van de flexibele Generatie-Y

Ondernemers kunnen nog veel leren van de flexibele Generatie-Y

Redactie Baaz
In het snel veranderende digitale tijdperk zijn veel werkgevers continu op zoek hoe ze werknemers kunnen faciliteren het optimale uit zichzelf halen. Immers tevreden medewerkers zijn goede medewerkers.

Maar door de snelle veranderingen ontstaan er ook grote verschillen tussen de verschillende generaties werknemers, met elk hun eigen wijze van werken. Juist de verschillen tussen deze generaties kunnen voor veel organisaties van grote waarde zijn. Een mens is nooit te oud –of te jong- om te leren, zeker van elkaar.

De kans is groot dat u als ondernemer leiding geeft aan een aantal millennials, werknemers jonger dan dertig jaar. Deze groep, ook wel bekend als Generatie Y, denkt anders over leven en werken dan oudere werknemers. Een zakelijke omgeving zou zich moeten aanpassen om deze groep aan te trekken en te behouden. Bovendien zijn ze onmisbaar voor de ontwikkeling van een bedrijf in het digitale tijdperk.

Balans werk-privé

De millennials, geboren na 1980 hechten meer belang aan werkomstandigheden, opleidingsmogelijkheden en een goede werk-privé balans dan aan salaris. Zo blijkt uit recent onderzoek van internationaal accountantskantoor PriceWaterhouseCoopers naar het gedrag en de houding van de millennial-generatie. De resultaten van het onderzoek dat is uitgevoerd door de University of Southern California en de London Business School liggen in lijn met eerder millennial-onderzoek onder 4000 jonge professionals in 75 landen.

Millennials willen dus meer dan alleen een baan. Ze willen snel leren en zetten graag hun eigen sociale netwerk in en hechten veel waarde aan de balans tussen werk en privé. Het is daarom van grote waarde een flexibele werkcultuur te creëren. Van de ondervraagde millennials geeft bijna twee derde (64%) aan dat ze graag regelmatig vanuit huis wil werken en de werktijden graag zelf indeelt (66%).

Slimme combinatie

Organisaties zouden meer kunnen inspelen op de samenhang tussen bricks, bytes en behaviour (fysieke, technische en menselijke middelen om het beste uit hun werknemers te halen. Sturen op het gedrag van de medewerkers betekent indirect ook sturen op het gebruik van technologie en flexwerkplekken. Door het slim combineren van deze middelen, kunnen ze elkaar ondersteunen en versterken. Met deze wijze van Het Nieuwe Werken zullen tevreden medewerkers uiteindelijk ook betere medewerkers zijn.

Oudere werknemers zouden hier zonder meer van kunnen leren, want Het Nieuwe Werken zoals de millennials dat het liefste zien, zal ook hen uiteindelijk meer opleveren. Gezien de voortschrijdende technologische kennis, de verdergaande digitalistering en de ontwikkeling van de kenniseconomie, kunnen organisaties nauwelijks meer terug naar de ‘oude’ manier van werken. Oudere werknemers en de werkgevers zelf kunnen de millennials wellicht als personifiëring van het Nieuwe Werken zien en er een voorbeeld aan nemen.

Succesfactor

Het valt niet mee om ingesleten werkwijzen te veranderen, zowel van (oudere) werknemers als van de organisaties zelf. Er wordt verwacht dat organisaties zich blijven uitvinden, aansluiten op de (technologische) ontwikkelingen en inspelen op de veranderende omgeving. In het nationaal onderzoek Het Nieuwe Werken 2013 geeft 70 procent van de respondenten aan dat vertrouwen de belangrijkste succesfactor is voor Het Nieuwe Werken, maar dat er voor samenwerking op afstand ook heldere communicatie, afspraken en structuur nodig zijn.

Door te kiezen voor een cloud-oplossing kunnen werknemers overal eenvoudig documenten opslaan en delen met anderen. Om de veiligheid van de locatieonafhankelijke opslag te waarborgen, is een Nederlands datacenter de beste oplossing. De data vallen daardoor onder de Nederlandse wetgeving en worden bovendien beveiligd verstuurd.

Structuur en vertrouwen

Medewerkers hebben behoefte aan een goede balans tussen kaders en structuur en aan de andere kant vertrouwen, creativiteit en innovatie. Werkruimte moeten aansluiten bij de taken die medewerkers uitvoeren. Vraagt een taak om communicatie en kennisdeling dan is een ontmoetingsplek nodig, desgewenst virtueel. Maar vraagt een taak om concentratie dan kan thuiswerken juist functioneler zijn dan een flexwerkplek op het kantoor. Een geïntegreerde oplossing voor vast en mobiel bellen, internet en online software zijn de basisvoorwaarden om in elke werknemer een productieve, efficiënte en tevreden medewerker naar boven te halen. De flexibele eigenschappen van de ambitieuze millennials kunnen als voorbeeld dienen om elk bedrijf te laten excelleren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie