Renault Group introduceert nieuw fonds voor zijn kunstcollectie en cultureel erfgoed
Renault Group richt zich volop op de toekomst, maar vind het tegelijkertijd belangrijk dat het zijn historische waarden en tradities niet uit het oog verliest. Eén daarvan is het feit dat de Group altijd heeft gestreefd naar het slaan van bruggen tussen de kunstwereld en de industrie. Daarom kondigt de Renault Group de oprichting aan van een fonds voor cultuur, kunst en erfgoed. Met dit fonds kan de Group niet alleen zijn bestaande collectie conserveren en beschermen, maar ook uitbreiden met nieuw hedendaags werk.
- Renault Group kondigt de oprichting aan van een nieuw fonds om zijn kunstcollectie te onderhouden en hedendaagse creaties te ondersteunen.
- Dit initiatief weerspiegelt de ambitie van Renault Group om kunst en industrie met elkaar te verbinden en een culturele band te creëren die zowel toegankelijk als vernieuwend is.
- Het is de ambitie van Renault Group om een unieke collectie met Street art op te bouwen die een afspiegeling moet zijn van het bedrijf: internationaal, maar met nauwe banden met Frankrijk. De collectie zal bestaan uit aangekochte werken, speciale opdrachten en initiatieven om de artistieke cultuur van Street art te verspreiden.
- De eerste opdracht is gegeven aan een Street art-kunstenaar. Hij heeft zijn werk gemaakt in de Ampere ElectriCity-fabriek in Douai. Het kunstwerk wordt op 15 juni 2024 in Parijs onthuld, tegelijk met een aantal gerestaureerde werken uit de historische collectie.
DE “GEEST” VAN DE HISTORISCHE COLLECTIE BEHOUDEN EN VEILIG BEWAREN
Renault heeft in de loop van zijn geschiedenis opdrachten gegeven aan kunstenaars. Deze kunstenaars waren vaak hun tijd ver vooruit, met gedurfde artistieke praktijken die niet erkend werden door musea.
De kunstcollectie van Renault, die een eeuw geleden van start ging, omvat enkele honderden werken, waaronder veel grote formaten en ensembles. Ze is vooral representatief voor de volgende trends:
Humanistische fotografie, met name van Robert Doisneau, een fulltime werknemer van het bedrijf tussen 1934 en 1939,
Nieuw Realisme, opgericht in 1960, een stroming met onder andere de beeldhouwers Arman en Jean Tinguely, die alledaagse materialen gebruikten in hun werken,
Narratieve Figuratie, voornamelijk vertegenwoordigd door Erró, wiens werken beelden uit de popcultuur en de kunstgeschiedenis vermengen,
Op Art, tak van geometrische abstractie die een illusie van vibratie of beweging produceert, voornamelijk vertegenwoordigd door Victor Vasarely, die in 1972 het logo van Renault opnieuw ontwierp,
Jean Dubuffet, schilder, beeldhouwer en uitvinder van Art Brut: spontane en inventieve creatie door autodidactische kunstenaars en buitenstaanders.
Deze kunstenaars wilden artistieke creatie onderdeel maken van het dagelijks leven. Ze wilden dat hun kunst een zo groot mogelijk publiek zou bereiken, in plaats van voorbehouden te zijn aan een elite. Ze produceerden meestal werken in meervoudige oplages of op stedelijke schaal.
Om van deze kunst een levende collectie te maken, om ze te restaureren en - vooral - om ze beschikbaar te maken voor het grote publiek, verkoopt Renault Groep een klein aantal kunstwerken. Er worden alleen werken verkocht die niet representatief zijn voor de geschiedenis van het merk en die minder dan 10% van de waarde van de collectie vertegenwoordigen. Alle opbrengsten worden gedoneerd aan het Endowment Fund. De verkoop zal een link leggen tussen de verschillende tijdperken en de werken in de collectie, aangezien alle resterende werken uit de historische collectie deel zullen gaan uitmaken van het Endowment Fund.
HET ENDOWMENT FONDS INVESTEERT IN STRAATKUNST
Het bedrijf blijft trouw aan zijn geschiedenis en zijn engagement en begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn artistieke reis door street art te steunen. Op deze manier voedt het de geest van creativiteit en innovatie die altijd zijn kenmerk is geweest,
"Net als street art is Renault Groep aanwezig op straat. Ze delen niet alleen een ruimte, maar ook een aantal waarden. Beiden zijn creatief, populair, vindingrijk en klaar voor een uitdaging", legt Catherine Gros, VP Art, Heritage & Philanthropy, uit.
Street art wordt soms over het hoofd gezien door kunstinstellingen en moet nog brede erkenning krijgen. Het is vooral populair bij jongere generaties en wordt belichaamd door autodidactische figuren die bereid zijn risico's te nemen. Als kunstvorm is het een hedendaags antwoord op de oorspronkelijke artistieke ambities van Renault en zijn steun voor popart en kinetische kunst in de jaren 1960. De Street art-beweging brengt kunst op straat en maakt het toegankelijk voor iedereen. Ook op deze manier weerspiegelt het het doel van een autofabrikant, waarvan de productie ook op straat 'leeft'.
Al in 2023 vierde de Groep een aantal belangrijke verjaardagen in de Street art. Zo steunde de Groep de overzichtstentoonstelling ter ere van de 60e verjaardag van de serie Éphémères van baanbrekend kunstenaar Gérard Zlotykamien en de 40e verjaardag van de serie Corps Blanc (man in het wit) van Jérôme Mesnager, waarbij de kunstenaar werd uitgenodigd om rechtstreeks op de gevels van het historische gebouw van Renault in Boulogne-Billancourt te werken.
De Groep kondigde in de lente van dit jaar nog een andere belangrijke gebeurtenis aan, toen het de Britse straatkunstenaar Dan Rawlings de opdracht gaf om zijn atelier in te richten in de Ampere ElectriCity-fabriek in Douai en van het nieuwe elektrische popicoon R5 E-Tech een kunstwerk te maken. Zijn werk is vanaf 15 juni te zien op de pop-up tentoonstelling in MAISON5 in Parijs. Met deze gedurfde stap neemt een auto die nog niet op de markt is nu al een plaats in de geschiedenis in. Toekomstige aankopen zullen zowel opkomende als gevestigde kunstenaars blijven ondersteunen.
Voor het eerst in tientallen jaren zal het publiek alle werken kunnen zien die Erró heeft gemaakt in het kader van de oorspronkelijke samenwerking tussen het merk en de kunstenaar, rond het thema van de historische Renault 5 (1972 - 1984) en de Supercinq (1984 - 1996).
Erró is een van de kunstenaars die het best vertegenwoordigd is in de Renault Art Collection, met twee aquarellen, zes doeken en 61 collages. Erró werd in 1932 geboren in Ólafsvík, IJsland, en woont sinds 1958 in Parijs. Hij is een van de belangrijkste exponenten van Narratieve Figuratie, een versie van Pop Art die bij uitstek Frans is in zijn politieke en kritische benadering.
Met de steun aan Street art breidt de Groep de collectie van het nieuwe Endowment Fund uit, terwijl ze trouw blijft aan het oorspronkelijke idee achter de kunstcollectie van Renault: opkomend talent steunen en ten dienste stellen van iedereen bij Renault en de bredere gemeenschap.