South African Tourism speelt land in kijker met camera gemaakt van Zuid-Afrika in nieuwe ‘Live South Africa’ campagne
South African Tourism introduceert een nieuwe campagne om toeristen uit Nederland, België en Zweden aan te trekken naar hun ongerepte land. De ‘Live South Africa’ campagne toont prachtige portretten van locals die hun unieke verhalen delen. De beelden zijn vastgelegd door lokale fotografen met behulp van de South Africam - een speciaal ontwikkelde camera die volledig is gemaakt van materialen uit het land en beschilderd is met traditionele kunst. Ogilvy, het bureau dat de campagne creëert en uitvoert, heeft nauw samengewerkt met de lokale bevolking van Zuid-Afrika om de schoonheid van het land op authentieke wijze te portretteren.
De 'Live South Africa' campagne nodigt uit tot een bezoek aan het land door een 'true portraits’ van het land te tonen. Om deze uitnodiging een authentiek lokaal perspectief te geven, is er een unieke camera gebouwd van lokale materialen: de South Africam. In de campagne zien we eerst het bijzondere maakproces van de camera, waarmee vervolgens portretten zijn vastgelegd. Deze worden gepresenteerd in de vorm van foto's – gemaakt met de South Africam – en video's (die de verhalen achter de portretten verder uitdiepen) om Nederlandse, Belgische en Zweedse reizigers te inspireren Zuid-Afrika te bezoeken. Dit gebeurt via sociale media (Meta en TikTok) en digitale platforms (Google). De foto's gemaakt met de South Africam zullen te zien zijn in een intieme ‘Live South Africa’ tentoonstelling in Restaurant Braai Amsterdam op 21 en 22 november 2025.
Drie Zuid-Afrikaanse fotografen gingen op pad om een serie portretten te maken van lokale mensen, hun leven en bedrijven door een Zuid-Afrikaanse lens. Zo legden ze 'De culinaire gemeenschap van Bookaap', de wilderniservaring in Madikwe, kustwandelingen op de Chokka Trail, reizen in Soweto en nog veel meer vast.
Deze campagne gaat verder dan opvallende foto's. Het gaat om het proces - de reis van het ontmoeten van deze mensen, het verkennen van hun gemeenschappen en het documenteren van hun bedrijven, levens, routines en hun band met de natuur. Daarom worden vijf van de portretten vergezeld van een interview en een videoreportage. De combinatie van de foto en video biedt een sterk beeld van de kijk op het leven van de geportretterden en de essentie van Zuid Afrika.
Tolga Büyükdoganay, Chief Creative Officer, Ogilvy: "We zijn verheugd om opnieuw samen te werken met South African Tourism en de ziel van het land te laten zien door de ogen van de bevolking. Deze keer hebben we letterlijk een camera gebouwd van Zuid-Afrikaanse materialen, waarmee we de authentieke schoonheid van het land vastleggen met een uniek artistiek instrument."
Abby Jacobs, Interim Head: North Europe Hub bij South African Tourism, voegt toe: "Het authentiek presenteren van Zuid-Afrika is van het grootste belang voor South African Tourism. Sinds ons herstel na COVID zijn we ons blijven richten op het combineren van lokale inzichten met de unieke kwaliteiten van Zuid-Afrika, waarbij we onze doelgroep altijd voorop stellen. Deze campagne, met de innovatieve 'South Africam', stelt ons in staat om lokale ervaringen te delen en Nederlandse, Belgische en Zweedse reizigers uit te nodigen om zich onder te dompelen in onze cultuur."
Credits
Creative agency: Ogilvy Amsterdam
Tolga Büyükdoganay, CCO
Diego Lauton, Executive Creative Director
Lorene Faivre, Creative Director
Carolina Raobelinaharizoa and Arthur Lacroix, Creative team
Joanna Uniwersal, Strategy Director
Bart Sweere, Account Director
Pooja Dhiman, Account Director
Rachel Bridgette, Account Manager
Productie: Dare Content
Executive producer: Christiaan Coetsee
Producer: Tristan McCarthy
Director: Kyla Philander
DOP: Jared Paisley