Startup SQULO biedt altijd ruimte voor opslag
SQULO is een community-marktplaats waar organisaties opslagruimte kunnen adverteren, ontdekken en boeken.
Binnen het SQULO-team gelooft men dat ze kunnen gebruiken wat ze hebben. 'Op dit moment bieden wij een platform aan waar wij organisaties met een te kort aan opslagruimte koppelen aan organisaties met leegstaande ruimte. Of het nu gaat om 30 pallets voor een maand, 2.000 voor een half jaar of 150 pallets voor enkele jaren', vertelt Inyigo Robbertz, oprichter van de startup.
'Een jaar geleden zat ik met één van mijn compagnons samen in de auto en hadden we het over de steeds populair wordende sharing economy. Beide affiniteit hebbende met de logistiek, erkenden wij dat de deze sector op het gebied van nieuwe businessmodellen zeer traditioneel en weinig innovatief is', vertelt Inyigo. 'Bij ons rees daarom de vraag waarom wij deze sector niet in beweging konden krijgen met disruptieve innovatie. Vanuit mijn eigen vriendenkring kende ik iemand die een website kan ontwikkelen en het idee achter SQULO was geboren.'
Entrepreneurship Award
Doordat de logistieke sector zeer traditioneel en weinig innovatief is merkten de jonge ondernemers dat organisaties die op zoek zijn naar extra (tijdelijke) opslagruimte huiverig en terughoudend zijn om met een dergelijk business model in zee te gaan. 'Daarnaast hebben organisaties hun (tijdelijke) opslag probleem vaak opgelost met de 'buren' of andere partijen uit hun netwerk', zegt Inyigo. 'Hierbij zagen zij niet direct de voordelen om gebruik te maken van een online platform waarbij zij geheel vrijblijvend zijn in het kiezen van de juiste opslagruimte voor hun specifiek product. Er zijn enorm veel bedrijven die te veel ruimte over hebben, terwijl andere bedrijven juist te kort komen.'
Wat ging er in het begin best gesmeerd? Inyigo: 'Iedereen die wij spreken binnen de logistieke sector is enorm enthousiast. We waren gevraagd om mee te doen met een Entrepreneurship Award in de categorie Best Idea en wonnen deze vervolgens geheel onverwacht. Organisaties erkennen dat het overzicht rondom vraag en aanbod van opslagruimte volledig ontbreekt. Doordat wij onze service voor early adopters volledig gratis aanbieden, waren partijen direct bereidt om hun overschot aan opslagruimte direct te adverteren op ons platform.'
Kennisdeling
Hoe bereikt SQULO de doelgroep zo goed mogelijk? 'Wij hebben gemerkt dat kennisdeling een positieve invloed heeft op het benaderen en bereiken van de doelgroep', vertelt de ondernemer. 'Dit doen we vooral vanuit informatief, en niet zozeer commercieel oogpunt. Door de nadruk te leggen op het delen van kwalitatief goede content met toegevoegde waarde voor de lezer, maken we juist kenbaar waarom onze service ertoe doet in plaats van onze oplossing aan te smeren door koude acquisitie. Hiermee tonen we aan dat we ook daadwerkelijk kennis in huis hebben en dit werkt, vooral voor de zakelijke doelgroep, erg effectief. Uiteraard is een breed netwerk ook ideaal om de doelgroep te bereiken, vooral in de startende fase is een lauwwarm netwerk onmisbaar!'
'De voornaamste ambitie met SQULO? In navolging van businessmodellen als Uber en Airbnb hebben wij hebben de ambitie om de grootste aanbieder van opslagruimte te zijn zonder ook maar één ruimte zelf te bezitten', aldus Inyigo, die ook nog advies heeft voor andere startups. 'Bij het starten van een eigen onderneming moet de focus vanaf het begin volledig liggen op het valideren van je idee. Wil de doelgroep gebruik maken van én betalen voor jouw product of service? Hier moet echt alles voor wijken. Ook wij zijn deze fout als beginnend ondernemers begaan. We hadden een prachtig ideaalbeeld van de service voor ons, terwijl wij niet eens wisten of de klant hier überhaupt voor wil betalen.'
Tip van SQULO
Ik raad iedereen aan om te beginnen met het bouwen van een MVP (Minimum Viable Product). Ga direct aan de slag met het valideren van jouw idee en luister vooral goed naar de doelgroep!