Tony’s Chocolonely: 'Bij ons staat de missie voorop en dat inspireert’
Bedrijven en organisaties die inspireren: hoe doen ze dat, waar staan ze voor en hoe kunnen andere organisaties hier iets van leren? De Inspirerende 40 is een initiatief van strategisch adviesbureau Synergie en wij spraken met enkele bedrijven die de lijst hebben gehaald. Dit keer de nummer 9 op de lijst, Tony’s Chocolonely.
Tony’s Chocolonely is alles behalve een vreemde voor de Inspirerende 40. Ze staan al meerdere jaren in de top 10. Niet gek, want hun boodschap van duurzaamheid, eerlijkheid en transparantie in een globale wereld past bij de tijd voor nu. Dat vraagt om een gesprek met Angela Ursem, Movement Maker bij Tony’s Chocolonely.
Inspireren? Dat doe je zo!
Hoe inspireer je als bedrijf? Een makkelijke en tegelijkertijd moeilijke vraag, want inspireren kan op zoveel manieren. Toch is Ursem er duidelijk in. 'Bij ons staat de missie voorop en dat inspireert. Mensen kunnen zich er totaal in vinden. De chocolade-industrie veranderen en hier ook transparant over communiceren. Dat slaat aan. We hebben als Tony’s Chocolonely natuurlijk het voordeel dat dat vanaf dag één onze missie was. We zijn een impact bedrijf wat chocolade maakt, geen chocolade bedrijf dat impact wil maken. De missie staat in alles voorop
Keuzes maken
De tijd staat niet stil en ontwikkelingen bij bedrijven ook niet. Toch is het Tony’s Chocolonely volgens Ursem gelukt om dicht bij zichzelf te blijven. 'We overwegen nog steeds bepaalde keuzes wel of niet te maken zoals we die aan het begin maakte', vertelt ze. 'De eerder genoemde transparantie van de cacao keten met oog op een gelijkwaardige relaties met de boeren bijvoorbeeld. Maar ook de drie pijlers die het fundament voor ons bedrijf vormen houden we steeds in het oog.’
De drie fundamenten? 'Jazeker, de eerste is het vertellen van het verhaal aan mensen dat er misstanden zijn in de cacao-industrie. Ten tweede willen we laten zien dat het ook echt anders kan, En de derde is het motto 'inspire to act'. Hiermee willen we ook andere merken, tussenhandelaren, winkels en consumenten inspireren om mee te doen met onze Open Chain.'
Magneet die mensen aantrekt
Het is het merk Tony’s Chocolonely niet altijd zeer goed afgegaan, waar vooral een kritische blik vanuit het nuchtere Nederland mee te maken heeft gehad. Ook nu nog, zo deed Quote onlangs nog een duit in de kritische zak. Ursem: 'We zijn natuurlijk geboren vanuit een TV-programma en een journalistieke missie, wat an sich al bijzonder is. Wij zijn kritisch op de chocolade industrie en we juichen het toe als mensen kritisch zijn op onze missie. Laten we samen in gesprek gaan om samen de industrie 100 procent slaafvrij te maken. Alleen kunnen we het niet. Daarom staat onze deur altijd open. De chocolade is de magneet die mensen aantrekt, dus daarom is branding, en een hoge kwaliteit van het product enorm belangrijk. Zodra mensen in aanraking komen met het product kunnen we ze vertellen over onze missie en vragen om mee te doen.'
Nummer 9: Tony Chocolonely
Advertenties en tv-reclame laten ze links liggen. Social media zijn bij uitstek geschikt voor direct contact. Hier vertelt Tony’s Chocolonely over chocolade en delen ze blogs en andere serieuze zaken. Fans delen hun ervaringen en dragen zo bij aan het merk. Verder zoekt Tony’s klanten en de pers op om het verhaal te verspreiden. Dit past bij de gedachte dat het verhaal van Tony’s eigenlijk van ons allemaal is. Iedereen kan een ‘TONY’ zijn.