Zo moet je hashtags wel/niet gebruiken

Zo moet je hashtags wel/niet gebruiken

Redactie Baaz
Hashtags zijn tegenwoordig zo ingebakken in onze cultuur, dat bijna iedereen het kent. De term is zo bekend dat het wereldwijd zelfs is opgenomen in woordenboeken zoals de 'Oxford Dictionary'. Iedereen weet dus wat een hashtag is, maar minder mensen weten hoe ze te gebruiken.

Een hashtag, ooit was het enkel het knopje rechtsonderin je telefoonscherm. Nu hebben ze een prominente plek op populaire sociale media zoals Twitter, Facebook, Google+, Instagram en Pinterest. De hashtag is de meest populaire manier om content op sociale media te categoriseren. Het maakt je content vindbaar en je kunt andermans content makkelijker terugvinden. Verder helpt het icoontje om anderen te zoeken die in hetzelfde onderwerp als jij zijn geïnteresseerd. Weten hoe je de hashtag inzet, is essentieel voor het succes van je bedrijf op sociale media. Hootsuite, een bedrijf gespecialiseerd in sociale media geeft do's en don'ts.

Wees specifiek

Hoe specifieker je bent met een hashtag, des te meer kun je je richten op de juiste doelgroep. Een gerichte doelgroep zorgt op zijn beurt weer op een sterke verbinding tussen je bedrijf en het publiek. Vind een hashtag voor je bedrijf die al bestaat en aansluit bij je boodschap. Als je bijvoorbeeld babyproducten verkoopt, gebruik dan niet #ouders. Daarmee trek je ouders aan met kinderen van allerlei leeftijdsklassen. Veel beter is #netmoeder, daarmee focus je enkel op ouders met een baby, jouw potentiële klant.

Gebruik per sociaal medium hashtags op andere manieren

In principe hebben hashtags op alle sociale netwerken hetzelfde doel, namelijk het ordenen van content. Toch gebruik je per sociaal medium het icoontje anders. Op Instagram is de hashtag meer gericht op het beschrijven van de content. Op Twitter is dat niet gebruikelijk. Daar richt je de hashtag meer op het gespreksonderwerp, of de groep mensen die je wilt aanspreken. 

Voordat je hashtags inzet, onderzoek hoe je ze op de juiste manier inzet per medium. Hier is een gids voor Twitter en voor Instagram. Bekijk verder wat de meest relevante hashtags zijn binnen een specifiek thema of netwerk. De tijd die je erin steekt betaalt zich terug door een meer betrokken publiek!

Zet relevante niet-commerciële hashtags in

Hashtags van bedrijven moeten geen merknaam hebben, maar moeten juist pakkend benoemen waar het merk voor staat. Het tourismebedrijf 'Destination British Columbia' riep #exploreBC in het leven. Via de hashtag deelt het mooie foto's uit de Canadese provincie, gemaakt door hun werknemers en de community. Toen Instagrammers zagen dat ook 'normale burgers' het gebruiken, werd de hashtag massaal omarmd. Hiermee heeft het bedrijf een groeiende beweging gemaakt, die het voorziet van mooie, follower-generated content die ze kunnen gebruiken op sociale kanalen.

Hashtags van merken zijn ook geweldig voor user-generated content campagnes. Zo gebruikte Lays Chips de 'Do Us A Flavor' wedstrijd, die consumenten aanmoedigde zelfbedachte smaken te pitchen, met het doel om gebruikers te betrekken en ideeën te verzamelen.

Veel inzendingen zijn gedeeld op sociale media en gebruikt op de website van de wedstrijd.

Maak ze niet te lang of genuanceerd

Als je een bedrijfshashtag maakt, houd het zo kort en pakkend mogelijk. #AvocadoToastLovers richt zich dan wel op een specifieke doelgroep, niemand zal het gebruiken omdat weinigen zin hebben om zoveel letters te typen. Je moet ook niet te genuanceerd en ongewoon willen zijn. Men moet per toeval op je hashtag stuiten, en dan gaat #avocadotoasterstrudel niet werken. Veel beter is #avocadotoast of, nog beter #avotoast.

Gebruik niet meer hashtags dan woorden 

Kom zelfs niet in de buurt. Sociale mediagebruikers gebruiken vaak een bizar aantal hashtags op de spot te drijven met mensen die het doen. Veel Instagrammers daarentegen zijn erachter gekomen dat meer hashtags ook meer bereik en likes opleveren. Dus overladen ze hun foto's met zoveel mogelijk hashtags als maar kan, met maximaal dertig. Je moet geen dertig hashtags willen gebruiken voor één post. Vijf hashtags zijn eigenlijk al teveel voor één bericht. Zelfs als je met deze methode volgers krijgt, zijn het vaak de verkeerde volgers zoals spammers of mensen die enkel geïnteresserd zijn in volgverzoeken. Het komt een beetje wanhopig over en doet afbreuk aan je boodschap. Wees dus vooral specifiek, zoals we eerder uitlegden. 

 

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie