De robots komen – maar wat heb jij eraan?
Robots worden in rap tempo slimmer, veelzijdiger en goedkoper. Wat betekent de opkomst van de robots voor jouw onderneming?
Nog niet zo lang geleden was de inzet van robots alleen haalbaar in sectoren waar veel geld rondgaat. Denk aan de zware staalindustrie, de scheepsbouw en de autoindustrie. Dankzij technologische ontwikkelingen en kostenreductie komen robots nu ook binnen het bereik van kleinere ondernemingen. Hoe gaat jouw onderneming profiteren van robots?
Robots in manufacturing en productie
In sommige sectoren zijn robots niet meer weg te denken. De auto waar je in rijdt, is waarschijnlijk vrijwel helemaal door robots in elkaar gezet. Autofabrikanten zagen dan ook al heel vroeg de voordelen van robots: betrouwbaarheid, consistentie, kosten. Zij hebben hun productieprocessen al verregaand gerobotiseerd.
Overal waar mensen handmatig, repeterend productiewerk doen, kunnen robots een rol spelen. Sterker nog: voor dit soort werk zijn robots eigenlijk beter uitgerust dan mensen. Van solderen en lassen tot verven en lakken, van montage en assemblage tot orderpicking en verzending. Een robot verveelt zich nooit, heeft geen koffiepauze nodig en kan dag en nacht doorgaan.
Dus: ben je actief in productie, manufacturing, distributie of een vergelijkbaar vakgebied? Dan loont het zeker de moeite om je te verdiepen in de mogelijkheden van robots.
Robots in de dienstverlening?
In Japan zijn ze dol op robots. Daar kan het je zomaar overkomen: je loopt een hotel in en je wordt vriendelijk verwelkomd door een robot-receptioniste. In het restaurant wordt je diner geserveerd door een mechanische ober op wieltjes. Toch is dienstverlening nog altijd niet de grote kracht van robots.
In dienstverlening draait het altijd om de relatie met je klanten. Met andere woorden: om communicatie. En daar schort het nog een beetje aan bij robots. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk als ze worden aangesproken door een machine. Dan wordt het uiteraard lastig om een relatie op te bouwen. Robots zijn ook nog niet zo sterk in het lezen van gezichtsuitdrukkingen, of het inschatten van emoties. Een robot zal daarom niet snel een consultant, een trainer of een accountmanager kunnen vervangen.
Toch zullen robots ook hier binnenkort hun intrede doen. Vergelijk het met kunstmatige intelligentie en stemherkenning. Een paar jaar geleden leek dit nog een verre toekomstdroom. Vandaag de dag praten we via onze smartphone met Siri, Google of Cortana. Robots zullen meer en meer worden ingezet.
De razendsnelle evolutie van robots
Iedere innovatieve ondernemer, ook in de dienstverlenende sector, zou de ontwikkeling van robots in de gaten moeten houden. Wetenschappers verwachten dat robots aan het eind van deze eeuw net zo slim zullen zijn als mensen. Maar voor het zover is, zullen robots steeds vaker hun nut bewijzen, in steeds meer vakgebieden.